5 Mayıs 2008 Pazartesi

Yüksüklerin Efendisi : Adadül


Öncelikle Adadül benim teyzem,adı Ayşegül:)) Tam bir İkizler burcu kadını,dakikası dakikasını tutmayan,gönlü hep genç kalmış,pozitif,başkalarına yardım için kendini çoğu zaman hiçe sayan farklı bir kişilik.O yüzden de şimdiye kadar hiç kimsede görmediğim duymadığım bir koleksiyon sahibi olması da şaşırtıcı olmamalı.Yüksük bildiğimiz dikiş dikerken parmağa iğne batmasın diye parmağa takılan metal bir aparattır.Fakat bu yüksüklerin dikiş dikmek amaçlı yaptığını düşünemiyorum.Porselen,üzerleri çok güzel işlenmiş harikulade minik objeler.


Adadül bunların çoğunu yurtdışından edinmiş yıllarca,özellikle Almanya'da yaygın olarak da koleksiyonu yapılan bir obje imiş.Orada ''fingerhut'' diye adlandırılıyor yani Türkçeye tam olarak çevirirsek parmak şapkası:çok cici isim bence yüksükten daha sevimli.
Adadül de Almanya seyahatlerinde oradaki ''flea market''lerde bulmuş bunların çoğunu eski sahipleri toplu halde satıyorlarmış.Öyle ki bir tanesinden birkaç tane bile almış zamanla farkına varmadan.Onları da bizlere paylaştırdı geçen yıl,biraz bana biraz Hande kuzene.



Adadül için inanılmaz değerli bu yüksükler,her tatile gidene sipariş veriliyor mutlaka görülürse alıncak diye,genelde Türkiye içinde ben hiç görmedim,ama yurtdışına çıkanlar mutlaka bulup getiriyor.Ben 2 yıl önce pazarda Çinlilerin standında renkli metalden yapılmış olanlarını bulmuş ve almıştım.Elbette Çin malı olanlar için çok değerli diyemem ama bu koleksiyon içinde cidden kayda değer parçalar var.Teyzemin bu hoş aksesuarları için bir de evinin salonunda camekanlı dolabı var.Eve her gelenin hemen ilgisini çekiyor ve uzunca süre önünden ayrılamıyor.
İşte böyle...

7 yorum:

Adsız dedi ki...

Canım kızım bu blog için teşekkur ederim. Çok deger verdiğim yüksüklerimi sana ait olan bu sayfada herkesle paylaşmana çok sevindim.Şu anda yüksüklerimin sayısı 210 oldu.Yeni ve daha büyük bir dolaba ihtiyacım var.Dolabın şekli henuz kafamda netleşmedi.Yakında olur sanırım.Sende tekrar fotoğraflarını çekersin.Sevgiler.

:)den dedi ki...

Kolleksiyonerlik çok keyifli bir hobidir. Özellikle yurtdışında çok fazla sayıda kolleksiyoner var. Öyle enteresan kolleksiyonlar var ki. Mesala lazımlık kolleksiyonu, dikenli tel kolleksiyonu gibi. Son derece öğretici bir hobi bu. Biriktirdiğiniz objeye ilişkin zaman içinde o kadar enteresan şeyler öğreniyorsunuz ki... Keşke teyzenizden biraz daha bahsetseydiniz. İlk defa ne zaman ve ne için başlamış yüksük biriktirmeye? Kolleksiyonun içindeki en eski ve en değerli parça hangisi? Yüksükleri nereden temin ediyor? Yüksükler imal edildiği ülkeye göre farklılık gösteriyor mu?
Yüksük'e bir başka dilde "Parmak şapkası" dendiğini öğrendim sayenizde. Çok hoş bir ayrıntıydı.
Benim de evimde fenerler, makaslar, eski kapı anahtarları, bakır ibrikler... olmak üzere mini bir kolleksiyonum var.
Bir de ikizler burcuyum:)

Berceste dedi ki...

Ben de ilk Ingiltere'ye gidisimde almistim porselen yuksuklerden ve gittigim ulkelerin sevdigim sehirlerinden toplamaya calistim. Bu kadar genis bir kolleksiyon degil benimki cunku her sehirden almadim mesela. Ama hosuma gittikce ilaveler oluyor, bazen arkadaslarimdan geliyor :) Nereye nasil koyacagim, nasil saklayacagim diye dusundugum de oluyor. Zira porselen olduklari icin en ufak bir darbede kirilmaya musaitler... Teyzenize nice guzel yuksuklu yillar dilerim...

Beter Böcek dedi ki...

Çok yaratıcı buldum, koleksiyonu yapılmaya değer, bu sevimli küçük yüksükler :)

anneminkizıyim dedi ki...

Merhabalar, yüksüklerin efendisine selamlar.
Benim sefimde annem tr den yanima geldiginde terzi diye anneme bu "yüksük" hediye etti. Annem de tr usuli terzi cinsi vardi bir kac ama porselen yoktu, baya begendi. Ben almanyada pek rastlasmadim am gecen, Londrada gördüm, sefim de Londradan getirmisti. Kolleksiyon cok güzel, yerin olmasi dahada güzel, malesef bu bende yok ve malesef cok kolleksiyonum var ama yersizlik yüzünden zaman zaman atmak zorunda kaliyorum.
Almanyada kücük evlerde olmuyor, selamlar....

tülin dedi ki...

Benim de küçük bir yüksük kolleksiyonum var.İnt.de dolaşırken bir başlık altında yazınızı buldum.Çok sevindi.Teyzenize selamlar.

Adsız dedi ki...

Merhabalar, bende yüksük kollekdiyonu yapıyorum. Sayısından emin değilim ancak yaklaşık 350 kadar yüksüğüm var. Ancak onları sergileyecek bir yerim yok. Bunun için size danışmaya karar verdim. Onları dizebileceğim bildiğiniz bir yüksüklük varmı, nerden bulabilirim? İnternette yüksüklük veya yüksük rafı yazınca çok başka şeyler çıkıyor. Bu arada bende çoğunu almanyadan alıyorum. Saygılar... (Anonim)

Google